van Spanje naar Italie



Begin Juli vertrekken we vanuit Valencia voor 2 maanden naar Nederland. We laten de boot achter in Marina Juan Carlos in Valencia. In Juli , Augustus zijn de tarieven per maand redelijk omdat veel motor en zeiljachten in die tijd op de Balearen of andere eilanden in de Middellandse Zee rondvaren.
Het is heerlijk om weer even een tijdje bij kinderen, familie en vrienden te zijn in een mooi zomers Nederland.
Begin september zijn we weer aan boord waar het leven begint  met het bekende schema ……… grote schoonmaakbeurt binnen en buiten, bevoorraden etc etc.  Onze bestemming is Italië, we willen vertrekken maar de wind komt niet uit de goede hoek en we zetten koers naar Zuid Mallorca. We ankeren op inmiddels bekende plekken en vervolgen onze koers richting Menorca. Mahon ligt aan de Zuidoost kant van het eiland en heeft een prachtige natuurlijke haven, helaas mag je er niet ankeren. Helemaal achterin ligt de  Marina Menorca waar we voor €80 een nacht kunnen liggen.  Het is feest op Menorca (festival de Graciozo) en alle winkels zijn dicht. We verkennen het stadje (erg leuk) en rusten lekker uit.  De volgende dag halen we vers groente en fruit en tanken we de boot vol met diesel want in Italië zal het wel duurder zijn. 


Het is nu donderdag 10 sept, ongeveer 3 uur en onze koerslijn staat op Sardinië.

De afstand tot begin van Straat Bonifacio is 200 mijl, maar weer niet bezeilbaar ……….  dan maar wat kruisen. Het wordt weer eens een zeer wisselende tocht  ………….. we gebruiken de  Code0,  meestal gevolgd door de genaker en  daarna moet de motor aan.  Maar ook te veel wind en moet er  een rif in het zeil. Op deze manier houdt het weer ons aardig bezig.  We besluiten net voor de straat Bonifacio te ankeren.  De laatste mijlen tegen wind en deining in kosten ons uren extra.  Wanneer we eindelijk het anker klaar gaan maken blijkt het losgeschoten te zijn uit het ankerbeslag. De pen is los t geschoten, zodat we het anker niet naar buiten kunt klappen.  Uiteindelijk binden we het anker vast  met een touw en niet met de pin en klappen het keurig naar buiten. Hierna geen woeste plannen meer om de kant op te gaan ………  liever van een drankje aan boord, lekker eten en  dan slapen we 12 uur aan1stuk.

De volgende morgen brengt ons een vlakke zee en we besluiten snel te vertrekken. Tot de kaap op de motor en daarna onder zeil. We varen rustig door de straat, het is prachtig weer en  de kust ziet er indrukwekkend uit. Nu nog een paar mijl zuidwaarts en we ankeren bij  porto Puzzo.

Maddalena, Budelli
We gaan niet echt Sardinië verkennen maar willen in de  Maddalena archipel rondvaren . Dat betekent  boodschappen doen en een permit kopen voor dit natuurgebied. Palau is de enige plaats in de buurt met wat winkels . Er liggen boeien voor bezoekers bij de ingang van de haven. . Tja ……  Palau heeft inderdaad winkels maar het is beperkt. We kopen eten voor een dag of 4 maar intussen is het havenkantoor gesloten voor de rest van de dag !!!  ……… dan maar zonder permit op stap.  Nog even een internet  café voor de krant, gribfile, appjes en mails en dan los.

Het is  5 uur wanneer we oversteken naar Isola san Stefano en we ankeren in een fraaie baai aan de zuidkant van het eiland. Wel wat smal voor ons schip ,maar zo idyllisch dat we het er toch op wagen.  Hmmm …..  de volgende morgen staat de kiel wel op het zand maar nog net niet vast.  Prachtig helder en warm water , heerlijk om te zwemmen. Er liggen nog 4 andere boten om ons heen, Belgen, Italianen , Fransen .

Zo zwerven we de komende 5 dagen door de archipel. Werkelijk een schitterend gebied. We ankeren bij Budelli, Santa Maria en Caprera . Isla Maddalena  zien we alleen vanaf het water want de ankerplek aan de ZW kant is afgesloten . Bij Budelli komt de parkwacht aan boord, omdat we geen visum hebben betalen we de volle prijs voor 1 dag. Vooraf betalen zou 40% korting geven. Ach ja, zo hebben we dan toch aan onze verplichtingen voldaan !!!!

Bij de Noordelijke groep eilanden is het erg druk , vooral  met toeristenboten vanuit Palau maar die blijven hooguit een uurtje op een plek en zijn natuurlijk  s avonds in de haven. Ankeren is niet altijd makkelijk, wij klagen niet want bijna altijd liggen we in 1 keer goed. Maar veel  boten moeten soms wel 3, 4 keer opnieuw ankeren.  Lang leven ons Rocna anker van 40kg en intussen natuurlijk ook onze enorme ervaring !!!!!

Het is prachtig weer, veel zon, soms veel wind , overdag warm , ’s nachts koel …... Heerlijk.  Veel zwemmen maar snorkelen is niet de moeite waard want er is niets te zien.  Har schraapt pokken van de schroef en boot , de aangroei  gaat hier veel sneller dan in de Carieb, en 2 maanden  stilliggen in Valencia was niet echt goed voor de zelf slijpende anti fouling.

een strand alleen voor honden
Vrijdag 18 sept. Er moet weer gefoerageerd worden, het eten is op, behalve  blikvoer maar dat blijft  noodrantsoen wat mij betreft.  Met een stevige wind achter schieten we met 9 tot 10 knopen door het water richting Olbia. Er is  storm voorspeld voor het weekend en we ankeren vrijdagavond  in de baai van Aranci. Prima plek voor de nacht en de volgende morgen motoren we naar Olbia.  Volgens de gids kun je afmeren aan de oude commerciële kade.  Dat blijkt een leuke plek te zijn, er is plaats voor minstens 15 boten. Zaterdagavond ligt de kade vol. De voorspelde storm blijkt nogal mee te vallen. Het ligt gezellig  zo langs die kade, praatjes met veel andere zeilers en midden in het centrum. Olbia is uitgegroeid tot een aardige toeristenstad, netjes en schoon en er is een grote supermarkt. 

We kopen een datakaart voor internet  maar de ontvangst aan boord is slecht. Ook de  café ‘s in de stad bieden slechte verbindingen. Pas in het 4e café heeft Harry al zijn krantjes binnen, de Volkskrant moest eens weten hoeveel moeite sommige mensen ervoor doen !!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten